Dnes je sobota, 13.august 2022, meniny má: Ľubomír
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Poznáte pozdrav Slnku?

február 19, 2022 - 08:30
Pozdrav slnku alebo Surya Namaskar je plynulá jogová zostava pozostávajúca z 12 pozícií- ásan. Indickí jogíni ju opakujú až 108-krát, ale účinky pocítite už po pár dňoch, ak si dáte záležať na pravidelnosti. Celú zostavu precvičujte striedavo na obe nohy. Počet opakovaní volíte individuálne, ale venujte sa zostave aspoň 10-15 minút. Posilníte si nielen telo, ale aj ducha.
Foto: 
shutterstock

Postup si môžete pozrieť v úvodnom obrázku a tu si ho trochu rozpíšeme:

  1. Hora: Postavíme sa na predný okraj podložky do pozície. Stojíme vzpriamene, panva by mala byť podsadená, ruky popri tele, chodidlá pri sebe. Pohľad upriamime na jeden bod. Nasleduje hlboký nádych a výdych nosom. Dlane môžeme spojiť pri srdci (Namaskar).
  2. Záklon: Vzpažíme ruky s hlbokým nádychom. Ruky su vystreté v lakťoch, so spojenými dlaňami nad hlavou. Pohľad smeruje hore. 
  3. Predklon: Predkloníme sa rolovaním chrbtice alebo cez rovný predklon. Urobíme hlboký výdych nosom. Dlane oprieme o podložku. Čelo priťahujeme ku kolenám. Ak nedosiahneme na podložku, môžeme mierne pokrčiť kolená. Cvik naťahuje podkolenné šľachy a uvoľňuje dolnú časť chrbtice.
  4. Zakročenie: Zakročíme pravou nohou dozadu na špičku, pohyb sprevádza hlboký nádych. Druhá noha ostáva na zemi celým chodidlom, koleno a členok sú v jednej línii. Ruky sú prstami opreté o podložku v línii ľavého chodidla, pohľad smeruje mierne dohora. Pozícia posilňuje dolné končatiny a spevňuje trup.
  5. Doska: Zakročíme aj ľavou nohou dozadu do pozície dosky, chodidlá sú na špičkách, spevníme brucho a celé telo, ruky dáme kolmo na podložku, dlane sú celou plochou na zemi, pohľad smeruje do zeme. Pozícia spevňuje a posilňuje celé telo.
  6. Kobra: Položíme na zem kolená, hruď a bradu s hlbokým výdychom. Chrbát je prehnutý, stojíme na špičkách, dlane sa nachádzajú pri prsiach na zemi. Jednoduchšou verziou môže byť tzv. ženský klik.
  7. Hore pozerajúci pes: Rukami zdvihneme trup spolu s hlbokým nádychom, lakte máme vystreté, pohľad smeruje nahor - prejdeme do pozície hore pozerajúceho sa psa. Pozícia naťahuje hornú časť tela, brucho a chrbticu. Zároveň posilňuje zápästia a ramená. 
  8. Dolu pozerajúci pes: S výdychom nadvihneme boky do pozície Pes hlavou dole, kostrč ťaháme hore, chrbát máme rovný, nohy sa snažíme vystrieť aj v kolenách, chodidlá sú na zemi, ruky spočívajú na podložke celou dlaňou. Zotrváme v pozícii, pričom urobíme niekoľko nádychov a výdychov.
  9. Krok vpred: S nádychom vykročíme pravou nohou dopredu, chodilo na zemi spočíva celou plochou, koleno a členok musia byť v jednej línii. Ľavá noha ostáva vzadu na pološpičke. Ruky sú prstami opreté o podložku v línii pravého chodidla.
  10. Predklon: Zopakujeme pozíciu č. 3.
  11. Záklon: Zopakujeme pozíciu č. 2.
  12. Hora: Vydýchneme a stojíme vzpriamene v pozícia Hora, ruky pri tele. Nasleduje hlboký nádych a výdych.

Niekdy stačí málo na to, aby sme dosiahli veľký rozdiel. Skúste to.

- - Inzercia - -